8 manieren om tijd te besparen op de bouwplaats

Geschreven door:

Stan Marks, mei 4, 2022

Bouwbedrijven werken met kleine winstmarges. Om de winst te vergroten, kun je de faalkosten verminderen of in kortere tijd meer gedaan krijgen. Natuurlijk zonder in te leveren op kwaliteit. In dit artikel laten we 8 manieren zien om efficiënter te werken en tijd te besparen op de bouwplaats.

1. Bouwtekeningen met QR-code gebruiken

Weet je zeker dat je de juiste versie van de bouwtekening voor je neus hebt? Ter controle spit je je hele inbox door om zeker te weten dat er niet een nieuwere versie verstuurd is. Met digitaal stempelen kan dit veel makkelijker: scan de QR-code op de bouwtekening en je ziet direct of dit de laatste versie is. Dat bespaart veel tijd!

Dat werkt een stuk sneller dan bellen, appen, controleren en nog maar eens nabellen.

2. Tijd besparen met Snagging

Als er iets kapot is of opgelost moet worden, zet je met een Snag een foto op de digitale bouwtekening. Je stelt een deadline, vertelt wat er moet gebeuren en de bouw software brengt automatisch de persoon of partij op de hoogte die dit moet uitvoeren. Na uitvoering krijg je een melding. Dat werkt een stuk sneller dan bellen, appen, controleren en nog maar eens nabellen.

3. Preview grote bestanden

In de bouw werk je met gigantische bestanden. BIM-bestanden en bouwtekeningen kunnen al snel een paar GB groot zijn. Downloaden op de bouwplaats neemt dan behoorlijk wat tijd in. Zeker als je ook nog eens het verkeerde bestand blijkt te hebben gedownload. Preview daarom grote bestanden om zeker te weten dat je het goede bestand opent.

Lees ook: Grote bestanden versturen in de bouw: WeTransfer vs Prostream

4. Gebruik checklists

Met een vaste structuur gaat alles sneller. In de bouw kun je gebruikmaken van checklists. Bijvoorbeeld voor werkplekinspecties. Door te standaardiseren weet je zeker dat ze altijd gebeuren, op de juiste manier én dat je geen tijd kwijt bent aan zaken die er niet toe doen. Je volgt gewoon de stappen op de checklist en gaat weer door naar de volgende taak.

Naast dat kosten direct in de winstmarge snijden, loopt het project ook vertraging op.

5. Faalkosten voorkomen

De heilige graal. Faalkosten zijn gemiddeld 5% van de totale kosten in een bouwproject. Naast dat de kosten direct in de winstmarge snijden, loopt het project ook vertraging op. Er moeten reparaties uitgevoerd worden en in het ergste geval moet er zelfs gedaan werk ongedaan gemaakt worden.

Lees verder: Tijdwinst in de bouw behalen door faalkosten te voorkomen

6. Gebruik data voor optimalisaties

Door al je projecten digitaal te managen in een Common Data Environment, verzamel je een enorme bak met data. Met deze data kun je rapportages maken en krijg je unieke inzichten. Je ziet bijvoorbeeld welke taken regelmatig te veel tijd kosten. Op die manier kun je inzoomen en doelgericht uitzoeken waar het mis gaat en wat er beter kan.

Lees ook: 5 tips voor documentbeheer in de bouw

7. Kwaliteitsborging proces om tijd te besparen

Wanneer de Wet Kwaliteitsborging (WKB) begint, zijn bouwbedrijven verplicht om te documenteren hoe gemaakte afspraken in praktijk gebracht worden. Om dit proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, is het slim om er nu alvast mee te oefenen en specialistische software te gebruiken.

Lees ook: Zo optimaliseer je het proces voor kwaliteitsborging in de bouw

8. Eén centraal overzicht

Welk raam moest er ook alweer vervangen worden? Wanneer je informatie op losse papiertjes en in losse e-mails en WhatsApp-berichten binnenkrijgt, raak je snel het overzicht kwijt. Het gevolg: je bent veel tijd kwijt aan uitzoekwerk. Wanneer je alles in één overzichtelijk systeem bewaart, weet je altijd waar je het antwoord kan vinden.

Lees ook: Wat is BIM?