Faalkosten

De jaarlijkse faalkosten binnen de bouw komen al op een bedrag van 6 miljard euro. Dit is vaak de oorzaak van miscommunicatie binnen (bouw)projecten. Niet alleen in de bouw ontstaan faalkosten. Ewald Theunisse beschrijft in het volgende artikel zijn verbazing over faalkosten. Hij concludeert het volgende: “Goed communiceren is misschien wel de hardste succesfactor in elke organisatie.”

Faalkosten: kent u die term? Ik, tot afgelopen week, eerlijk gezegd niet. Het zijn de kosten die gemaakt worden om tijdens processen of projecten gemaakte fouten te herstellen.

Je hoeft niet lang een zoekmachine te raadplegen om er van alles over te vinden. Een schrikbarend cijfer: in de bouw blijken de jaarlijkse faalkosten zo’n 6 miljard Euro te bedragen. Tel je daar de faalkosten in de technologiesector, de zorg, en nog zo wat branches bij op, dan zul je met gemak tot een lieve som komen die een stuk hoger ligt dan het bedrag dat de overheid nu probeert te bezuinigen.

Faalkosten zijn natuurlijk eigenlijk gewoon gederfde winst. Waren de fouten niet gemaakt, dan hadden de voorzieningen immers niet getroffen hoeven worden. Zonde!

Nu toont recent onderzoek aan (in diezelfde bouw, maar waarom zou het elders anders zijn?), dat de grootste veroorzaker van fouten gebrekkige communicatie is. Mensen durven geen vragen te stellen, mensen durven niet te luisteren. Tussen de veilige schotten van hun eigen afdeling doen ze hun dingen, ze duwen ze door een luikje en de volgende doet er maar het zijne mee.

Met de miljarden die het ziekteverzuim door gebrekkige communicatie kost – omdat mensen gek worden van het niet begrijpen van anderen en het zelf niet begrepen worden, wordt het hoog tijd dat beter communiceren nu toch echt nooit meer op het lijstje van zogeheten ‘zachte waarden’ mag voorkomen.

Slecht communiceren kost onze economie ongelofelijk veel geld. Goed communiceren kan tientallen miljarden opleveren. Er worden minder peperdure fouten door gemaakt. Mensen begrijpen elkaar beter, willen eerder naar elkaar luisteren en daardoor leren ze van elkaar, zodat organisaties creatiever en innovatiever worden. En goed communiceren doet de motivatie met sprongen stijgen, waardoor ook de productiviteit omhoog schiet.

Wat is goed communiceren dan? Ervoor zorgen dat de ander wil luisteren. Spreken in de taal die de ander verstaat. En je er van vergewissen dat je elkaar over en weer begrepen hebt.

Goed communiceren is misschien wel de hardste succesfactor in elke organisatie. En de leiders van bedrijven die daar niet in geloven zullen nog eens aan hun eigen faalkosten ten onder gaan. Maar wie er werk van maakt plukt er meteen én duurzaam de vruchten van.

Ik ben overigens benieuwd wat de faalkosten zijn van de mislukte bezuinigingsonderhandeling in Den Haag…

(Bron: BNR.nl, Ewald Theunisse)